Ak ešte svoj unikátny kód nemáš, tak ho získaš registráciou.
Učím sa doma 52: Ako pomôcť v núdzi?
Aj dnes vás čaká množstvo zaujímavých aktivít. Kliknite na svoju kategóriu a pustite sa do riešenia!
Milí rodičia škôlkárov,
vďaka sprievodkyniam z Neškôlky vám prinášame inšpirácie na aktivity, audiorozprávky a videá, aby ste sa s Vašimi drobcami vo voľných chvíľach zabavili.
Milí rodičia a žiaci 1.stupňa!
Tento týždeň pre deti na 1. stupni ZŠ odporúčame aktivity zo stránky “U nás doma”.
ÚVOD
Čaute!
Dnes sa pozrieme na fotky aj zápisky, ktoré uschovávajú spomienky. Rozbehneme naše kreatívne myslenie, aj si zacvičíme. Dnes tiež prinášame prvú časť veľmi užitočného kurzu prvej pomoci! Poďme na to.
DROBNÉ ÚLOHY
FOTOALBUM
Sme zvyknutí fotiť veľa fotiek, ale vyvolávať ich na papier stráca popularitu. Kedysi to však bolo bežné a fotoalbum neexistoval len v počítači. Pozrite si svoje fotky z detstva. Čo ste radi robili? S kým ste sa kamarátili? Ste s tými ľuďmi ešte v kontakte? Pamätáte si na svoj prvý deň v škole? A čo prvý deň v škôlke?
Skúste nájsť jednu fotka, ktorá vás naozaj vystihuje (napríklad fotku na futbalovom ihrisku, ak radi hráte futbal).
SPOMIENKA NA BUDÚCNOSŤ
Naša pamäť nie je nekonečná a nemôžeme si pamätať všetko. Aj s tým nám pomáhajú fotografie. Tie však zachytávajú len jeden okamih a vznikli až v roku 1839. Ako inak zachovať spomienky? Svoje zážitky a myšlienky môžeme zapísať na papier.
Napíšte list svojmu budúcemu JA alebo pokiaľ by ste preferovali digitálnu verziu, môžete využiť túto anglickú stránku:
Keď o pár (alebo aj niekoľko desiatok) rokov nájdete svoj list alebo vám príde email, tak budete mať takto špecifickú spomienku na svoje teenagerské roky.
Ak neviete, čo by ste si mohli napísať, ponúkame vám pár otázok, na ktoré by ste si mohli odpovedať:
- Kto je váš najlepší kamarát alebo najlepšia kamarátka? Ako ste sa s ním alebo s ňou spoznali?
- Na aké krúžky chodíte? Čomu sa venujete popri škole? Ako trávite svoj voľný čas?
- Čím by ste chceli byť, keď budete dospelí? Čo by ste chceli robiť? Prečo?
- Na čo sa najviac tešíte v najbližšom roku?
- Aké bolo pre vás toto obdobie v čase koronakrízy? Čo ste robili? Čo vás bavilo? A na čo ste sa tešili po jej skončení?
KREATÍVNE MYSLENIE - VIDENIE
Umelec, Leonardo da Vinci povedal: “Naučte sa vidieť. Uvedomte si, že všetko je navzájom prepojené.”
Schopnosť vidieť je v kreatívnom myslení veľmi dôležitá. Dnes budete vidieť v čarbanici.
- Pripravte si pero, papier, ceruzky. Potrebujete naozaj bystré oči, predstavivosť a ochotu ísť za hranice čarbanice. Na úlohu máte 10 minút.
- Nakreslite obyčajnou ceruzkou alebo perom jednoduchú čarbanicu.
- Pozrite sa na čarbanicu a skúste v nej nájsť niečo konkrétne. Papier rôzne otáčajte a pozerajte na neho z rôznych uhlov.
- Dokreslite vašu čarbanicu do konkrétneho obrázku. Chyťte sa nejakej línie a dotvorte obrázok podľa predstavy.
- Nezabudnite nám obrázky poslať na druhystupen@ucimsadoma.sk
Ak by ste netušili, čo môže byť jednoduchá čarbanica, tu je príklad. Určite si ju zvládnete urobiť podľa seba 😊
HÝB SA KAŽDÝ DEŇ!
Vrátime sa znova ku základom z predošlých týždňov. K základnému posilneniu vnútorných svalov. Pamätáte sa na dosku? Základná aj bočná doska slúžia na spevnenie celého stredu tela.
TÉMA TÝŽDŇA
Tento týždeň sa pozrieme na základy Prvej Pomoci, ktoré sú veľmi dôležité a mal by ich ovládať každý. Aj malé dieťa dokáže podať prvú pomoc alebo aspoň zavolať sanitku a tým niekomu zachrániť život. Naučte sa, čo robiť vo viac alebo menej kritických situáciách a vyskúšajte si niečo aj nanečisto v praxi.

Situácia: Je teplý slnečný deň, vy ste v škole v prírode a na lúke hráte rôzne loptové hry. Jeden spolužiak zrazu odpadne a ostane nehybne ležať. Na prvý pohľad nevyzerá byť zranený. Čo urobíte? A v akom poradí? Čo myslíte, že sa mu mohlo stať?

Osloviť ho a zatriať ním, by ste asi zvládli. Tento týždeň sa podrobnejšie pozrieme na tie zvyšné body. Žiaden strach, všetko si postupne vysvetlíme.
Ako zistiť, či človek dýcha?

Keď je niekto v bezvedomí, teda nereaguje ani na zatrasenie, musíme okamžite zistiť, či dýcha.
- zakloníme mu hlavu (jedna ruka na čelo, druhá pod bradu)
- priložíme ucho k ústam na 10 sekúnd – dych vnímame až tromi zmyslami:
Sluch
Hmat
Zrak
V tomto videu je to znázornené, čo robiť, keď je človek v bezvedomí, taktiež aj stabilizovaná poloha:
Praktická úloha:
Skúste si to aj vy doma na niekom, kto bude náhodne plynulo dýchať alebo zadržiavať dych. Viete to rozoznať? Nezabudnite mu na začiatku zakloniť hlavu.
Praktická úloha:
Vyskúšajte si uložiť sa do stabilizovanej polohy. A teraz to skúste aj na mamine alebo ocinovi.
Nezabudnite, že stabilizovaná poloha je dôležitá, ale používame ju len vtedy, keď sme si istí, že neutrpel nejaký úraz, najmä nie poranenie chrbtice. V takom prípade raneným zbytočne nemanipulujeme.
Viete kam a kedy zavolať záchranku? A čo všetko sa vás budú pýtať? Overte si vaše vedomosti v tomto kvíze. Určite sa v ňom dozviete niečo nové a užitočné.
ZÁVER
Pošlite nám svoje myšlienky, obrázky a odpovede! Buďte zvedaví a majte sa krásne!
Tešíme sa na tvoje odpovede k zadaniam a príkladom. Môžeš nám ich odovzdať tu:
Použitý obrázok pochádza zo stránky exploratorium.edu
Ahojte!
Tento týždeň sa pozrieme na základy Prvej Pomoci, ktoré sú veľmi dôležité a mal by ich ovládať každý. Aj malé dieťa dokáže podať prvú pomoc alebo aspoň zavolať sanitku a tým niekomu zachrániť život. Naučte sa, čo robiť vo viac alebo menej kritických situáciách a vyskúšajte si niečo aj nanečisto v praxi.
Situácia: Je teplý slnečný deň, a tak sa s kamarátmi po dlhej dobe karantény vyberiete von zahrať si futbal. Jeden kamarát zrazu odpadne a ostane nehybne ležať. Na prvý pohľad nevyzerá byť zranený. Čo urobíte? A v akom poradí? Čo myslíte, že sa mu mohlo stať?

KPR = Kardiopulmonálna resuscitácia = masáž srdca + dýchanie z úst do úst
Osloviť ho a zatriať ním by ste asi zvládli. Tento týždeň sa ale podrobnejšie pozrieme na tie zvyšné body. Takže, všetko pekne poporiadku.
Ako zistiť, či človek dýcha?
Keď je niekto v bezvedomí, teda nereaguje ani na zatrasenie, musíme okamžite zistiť či dýcha.
- Zakloníme mu hlavu (jedna ruka na čelo, druhá pod bradu) – keď človek stratí vedomie, uvoľnia sa mu svaly, a často sa môže stať, že mu zapadne jazyk do hrdla a vzduch teda nemá kadiaľ prúdiť. Ak mu zakloníme hlavu, dýchacie cesty sa uvoľnia a často začne rovno opäť dýchať.

- Priložíme ucho k ústam na 10 sekúnd – nebojte sa počkať celých desať sekúnd. Daný človek môže dýchať veľmi pomaly a plytko, a keď sme v strese, nemusíme si to hneď všimnúť. A aj vám to pomôže sa trochu upokojiť 😉
- Dych vnímame tromi zmyslami:
Sluch
Hmat
Zrak
Dnes sa sústredíme na prípad, že náš zranený dýcha. V tomto videu je to znázornené, čo robiť, keď je človek v bezvedomí, taktiež aj stabilizovaná poloha:
Praktická úloha:
Skúste si to aj vy doma na niekom, kto bude náhodne plynulo dýchať alebo zadržiavať dych. Viete to rozoznať? Nezabudnite mu na začiatku zakloniť hlavu.
Praktická úloha:
Vyskúšajte si uložiť sa do stabilizovanej polohy. A teraz to skúste aj na mamine alebo ocinovi.
Nezabudnite, že stabilizovaná poloha je dôležitá, ale používame ju len vtedy, keď sme si istí, že neutrpel nejaký úraz, najmä nie poranenie chrbtice. V takom prípade raneným zbytočne nemanipulujeme.
Viete kam a kedy zavolať záchranku? A čo všetko sa vás budú pýtať? Overte si vaše vedomosti v tomto kvíze. Určite sa v ňom dozviete niečo nové a užitočné.

Použité obrázky pochádzajú zo stránky freepik.com
Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Zuzana Labašová je psychologička, študovala na Univerzite Komenského a City University of New York. Je mama dvoch detí a propagátorka prirodzenej starostlivosti o dieťa.
Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Zuzana Labašová je psychologička, študovala na Univerzite Komenského a City University of New York. Je mama dvoch detí a propagátorka prirodzenej starostlivosti o dieťa.
Zuzana Labašová je psychologička, študovala na Univerzite Komenského a City University of New York. Je mama dvoch detí a propagátorka prirodzenej starostlivosti o dieťa.
Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Zuzana Labašová je psychologička, študovala na Univerzite Komenského a City University of New York. Je mama dvoch detí a propagátorka prirodzenej starostlivosti o dieťa.
Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Ak máme deti, medzi ktorými je väčší vekový rozdiel, skúsme nájsť aktivitu, ktorá by bavila všetkých a budú ju môcť robiť všetci spolu aj s rodičmi. To sú momenty, ktoré nás ako rodinu spájajú.
Zuzana Labašová je psychologička, študovala na Univerzite Komenského a City University of New York. Je mama dvoch detí a propagátorka prirodzenej starostlivosti o dieťa.
Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Zuzana Labašová je psychologička, študovala na Univerzite Komenského a City University of New York. Je mama dvoch detí a propagátorka prirodzenej starostlivosti o dieťa.
Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/