Ak ešte svoj unikátny kód nemáš, tak ho získaš registráciou.

Učím sa doma 51: Ako sa stať lovcom pokladov?

Aj dnes vás čaká množstvo zaujímavých aktivít. Kliknite na svoju kategóriu a pustite sa do riešenia!

Milí rodičia škôlkárov,

vďaka sprievodkyniam z Neškôlky vám prinášame inšpirácie na aktivity, audiorozprávky a videá, aby ste sa s Vašimi drobcami vo voľných chvíľach zabavili.

Milí rodičia a žiaci 1.stupňa!

Tento týždeň pre deti na 1. stupni ZŠ odporúčame aktivity zo stránky “U nás doma”.

ÚVOD

Čaute!

Dnes sa pozrieme, aké nečakané a zaujímavé miesta sa dajú nájsť v okolí našich bydlísk. Zistíme, čo je efekt motýlích krídel. Samozrejme si aj zacvičíme. A na záver pohľadáme ukryté poklady! Tak poďme na to.

DROBNÉ ÚLOHY

POZNÁTE SVOJU OBEC?

Zavrite oči a v svojej mysli sa prejdite po obci, v ktorej bývate. Ak bývate vo veľkom meste, prejdite sa po svojom sídlisku alebo nejakej ceste, ktorou často chodíte (napríklad do školy). Myslíte, že ju poznáte naspamäť? Že vás nič nemôže prekvapiť? Skúste odpovedať na nasledujúce otázky:

  1. Koľko parkov napočítate?
  2. Koľko obchodov s potravinami?
  3. Koľko kruhových objazdov?
  4. Koľko semaforov?
  5. Ťažká otázka na záver: koľko smetných košov?

UKÁŽ SVOJE MESTO

Boli ste už na dovolenke s rodičmi, na prechádzke po meste, na hrad alebo do prírody? Spomínate si na školský výlet na historicky významné miesto? 

Teraz máte príležitosť rozhodnúť, čo by mal vidieť turista v okolí vášho bydliska! Predstavte si, že príde váš kamarát, ktorý vôbec nepozná danú oblasť. Čo by ste mu ukázali? Môžu to byť historické miesta (bunker, hrad, múzeum, …), prírodné krásy (túra, prechádzka popri rieke, park, …). 

Skúste aj úplne netradičné miesta, ktoré by Google nevedel odporučiť. Kam chodia oddychovať obyvatelia vašej obce? Kam sa radi chodia najesť? Kam chodia športovať? To sú miesta, ktoré sú naozaj jedinečné 🙂

VIDEO

Zamýšlali ste sa niekedy nad tým, čo by bolo keby … ? Že aj to najmenšie rozhodnutie, ktoré spravíte, bude mať nejaký dopad. Porozmýšľajte, aká drobná zmena vo vašom konaní by mohla mať obrovský efekt na váš život alebo život niekoho iného. Pozrite si video!

HÝB SA KAŽDÝ DEŇ!

Napadlo vám niekedy použiť nohu namiesto ruky? Čo tak nohou zdvihnúť rukavicu, ceruzku, či malé autíčko zo zeme? Vyskúšajte najprv krátku rozcvičku chodidiel podľa videa, a potom hurá zdvíhať rôzne predmety nohou. Akú najzaujímavejšiu, najmenšiu alebo najväčsiu vec sa vám podarilo nohou zodvihnúť zo zeme?

TÉMA TÝŽDŇA

Tento týždeň spoznáte svoje okolie tak ako ho možno nepoznáte!

Dnes sa vyberieme do sveta ozajstných lovcov pokladov. Našťastie nemusíme chodiť ďaleko, lebo poklady, ktoré budeme hľadať sa možno nachádzajú len pár metrov od tvojho domova!

Ak sa vám to stále nezdá, aby sa v reálnom svete odohrával lov pokladov, tak čítajte ďalej a dozviete sa viac o geocachingu. Vďaka tejto hre môžete objaviť kopec zaujímavých miest, prírodné rarity či časom zabudnuté oblasti v tvojom meste. Alebo, možno zistíte, že práve na rohu vašej obľúbenej pizzerie sú viac než len obyčajné dvere… 

 A čo presne je ten geocaching? Je to outdoorová hra o hľadaní pokladov odohrávajúca sa v reálnom svete. Hľadači zvaní kešeri pátrajú po pokladoch využívajúc GPS zariadenia, aby sa dostali na súradnicami presne určené miesto, kde sa pokúšajú nájsť ukrytý kontajner, teda kešku (geocache).

Ako to celé prebieha môžete zistiť vo videu  a na oficiálnej stránke geocaching.com. Pripájame aj link, kde sa dozviete odpovede na väčšinu vašich otázok :).

ZÁVER

Teším sa, že riešite naše úlohy! Nezabudnite aj na dostatok pohybu a čas strávený vonku. Majte sa!

Tešíme sa na tvoje odpovede k zadaniam a príkladom. Môžeš nám ich odovzdať tu:

Použitý obrázok pochádza zo stránky exploratorium.edu

Ahojte!

V predchádzajúcej časti sme si vysvetlili dôležité body vo finančnej gramotnosti. Dnes prejdeme k ďalšej veľmi dôležitej časti a tou je poistenie.

Poistiť si môžeme rôzne veci, ako napríklad auto, dom, výlet, svoje zdravie či finančné straty. Tým, že si niečo poistíš, znamená, že sa zabezpečíš pre prípad, že by sa v budúcnosti stala nejaká udalosť ako je úraz, nehoda, choroba alebo sa jednoducho len zabezpečíš na neskorší vek. To, čo by sme si mali uvedomiť je, že poistenie, keď budeš potrebovať už nekúpiš.

Rozdelenie poistenia

1. Životné:

Rizikové

(nepredvídateľná udalosť alebo choroba)

Kapitálové

(rizikové + sporenie, ktoré je vyplatené oprávnenej osobe pri dožití)

Investičné

(rizikové + sporenie do cenných papierov)

2. Neživotné:

Povinné zmluvné poistenie na auto

(zo zákona)

Havarijné poistenie

Majetkové poistenie

Poistenie hmotnej zodpovednosti

Cestovné poistenie

Podnikateľské poistenie

Vo svete sa dá poistiť takmer čokoľvek, ale pozor, nie v každej krajine je to rovnaké. Preto ak by si plánoval poistiť si svoje končatiny (podobne ako vo videu nižšie), over si, či je to vôbec u nás možné

História poisťovníctva

O poistení určite nepočuješ prvýkrát, no zamyslel si sa niekedy nad tým, prečo je dobré sa pred výletom poistiť a ak by k poistnej udalosti prišlo, čo to vlastne znamená? V nasledujúcom videu sa dozvieš, ako a prečo systém poistenia vlastne vznikol.

Zadanie:

Ako si mohol vidieť, systém poisťovníctva vznikal veľmi dlho a mal rôzne podoby. Teraz sa skús trochu zamyslieť a porozmýšľaj, čo by sa mohlo ešte na poistení zmeniť v budúcnosti? Čo si ľudia začnú poisťovať viac ako v minulosti? Skús vymyslieť vlastný systém poisťovníctva a napíš nám o ňom. 

Okrem druhov  poistení máme aj mnoho možností, ako sa poistiť. V prvom rade ťa určite napadne zájsť do poisťovne. Najideálnejší spôsob je vyhľadať si všetky informácie vopred s tvojimi zvolenými preferenciami a porovnať si, v ktorej poisťovni je to najvýhodnejšie.

Menšie poistné zmluvy, ako napríklad poistenie na krátky výlet, sa dá vybaviť aj cez internet a nemusíš nikam chodiť. V prípade životného poistenia je dôležité si najskôr zistiť čo najviac informácií a porovnať si možnosti, ktoré ponúkajú rôzne poisťovne. Existujú tiež rôzne firmy, ktoré zastrešujú poradcov a tí ti s výberom poisteného môžu pomôcť. Pri výbere takéhoto poradcu si skontroluj, či má človek licenciu NBS (národná banka Slovenska), aby si zbytočne neprišiel o peniaze. Taktiež sa ti určite stane, že ti poistku ponúknu aj v banke.

Existujú poradcovia, ktorí ti za poplatok poradia a vyberú poistný produkt, aký potrebuješ. Najrozšírenejší model je, kedy poradcovia dostávajú peniaze od poisťovní a následne za to neplatíš a dostaneš poradenstvo zadarmo. Kebyže si môžeš vybrať, ktorý model by si preferoval? A prečo? V čom môže byť zádrhel?

Na záver znova pripomeniem, že poistenie, keď ho budeš práve potrebovať už ho nekúpiš, tak na to mysli pred najbližším plánovaním dovolenky 🙂

Tešíme sa na tvoje odpovede k zadaniam a príkladom. Môžeš nám ich odovzdať tu:

Použité obrázky pochádzajú zo stránky freepik.com

Rada 2
Bez plánu by sme boli stratení, pretože sa situácia priebežne mení. U nás v rodine funguje spraviť si plán večer pred ďalším dňom a povedať si, čo máme pred sebou ďalší deň, zladiť si pracovné povinnosti a povinnosti, ktoré sa týkajú detí a ich školy. Ďalej si s deťmi spravíme akoby rozvrh na nasledujúci deň, aby mali predstavu, čo ich čaká.



Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Rada 1
V prvom rade je dobré si v rodine nastoliť podpornú atmosféru. Aby všetci vedeli, že sme v tom spolu, navzájom sa podporujeme a chápeme svoje potreby a až potom začnime nastavovať nejaké pravidlá spoločného fungovania. Rozdeľme si všetky povinnosti, ktoré každý z nás má a rozdeľme si objem práce na drobné, aby sme sa nezahltili. Pomôže nám v tom aj harmonogram, alebo režim. Rozdeľme si každý deň tak, aby sme si našli čas na deti, rodinu, na seba aj na partnerský život.



Zuzana Labašová je psychologička, študovala na Univerzite Komenského a City University of New York. Je mama dvoch detí a propagátorka prirodzenej starostlivosti o dieťa.
Rada 17
Ak máme pocit, že školské úlohy dieťaťu nesedia, komunikujem s učiteľkami a učiteľmi. Aj oni sú v situácii, v ktorej ešte neboli a musia sa veľa učiť a improvizovať. Konštruktívna spätná väzba im pomôže učivo prispôsobiť žiakom a ich rodinám.



Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Rada 16
Dajme si navzájom priestor. Ak uznáme, že aj deti majú právo a potrebu byť chvíľu celkom samé, bez vyrušovania, budú skôr rešpektovať, keď ich poprosíme o pokoj pre našu prácu. Môžeme im napríklad vyhradiť kútik, ktorý patrí len im, alebo pomôcť im postaviť bunker.



Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Rada 15
Spoluprácu u detí lepšie dosiahneme vtedy, keď ich zapojíme do plánovania. Dajme im šancu ovplyvniť, ako budú vyzerať ich dni. Vypočujme ich a uznajme ich negatívne pocity, keď sa sťažujú na školu alebo im je ľúto, že nemôžu byť s kamarátmi. Empatia funguje lepšie ako popieranie alebo okamžité navrhovanie riešení. Ak sa deťom nedarí, dobrou stratégiou je vyzdvihnúť to, čo im ide. Prílišná kritika ich bude skôr brzdiť, ale ak vidia, že sú v niečom dobrí, motivuje ich to.



Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Rada 14
Nesnažme sa o dokonalosť, karanténa nie je súťaž o to, kto ju zvládne lepšie. Usilujme sa radšej o domácu pohodu a o to, aby prevažovali pozitívne pocity nad negatívnymi. Všetci to teraz máme ťažké a nerobme si to ešte ťažšie tým, že si toho na seba naložíme príliš veľa. Deti sa zapamätajú, že nám bolo spolu ako rodine dobre a nie to, že sme nezvládli všetky školské úlohy a v byte nebolo upratané. Treba sa zmieriť s tým, že toto je výnimočná situácia, a je v poriadku, ak nie sme ani v práci, ani pri učení, rovnako efektívni a produktívni ako predtým.



Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Rada 13
Súčasná situácia spôsobuje, že musíme vystúpiť z našich zabehaných návykov a dostávame sa za hranice našej komfortnej zóny. Nenechajme sa však touto situáciou ubiť a zdeptať. Nájdime si spôsob, ako si našu komfortnú zónu privodíme aspoň na chvíľku, aby sme opätovne našli svoj stred. Urobme si zoznam vecí, ktoré v nás znovu nastolia pohodu- horúca vaňa, 5 minút sami so sebou v tichu, prečítanie obľúbenej pasáže z knihy, pár minút intenzívneho pohybu...a doprajme si ich, keď cítime, že nás situácia ide prevalcovať.



Zuzana Labašová je psychologička, študovala na Univerzite Komenského a City University of New York. Je mama dvoch detí a propagátorka prirodzenej starostlivosti o dieťa.
Rada 12
Ak sme partneri a zároveň rodičia, ocitli sme sa v náročnej situácii, kedy musíme skĺbiť všetky rodičovské povinnosti ako aj povinnosti pracovné a zároveň udržovať chod domácnosti. V takejto situácii je ťažké nájsť čas aj na nejaký partnerský život. Neklaďme na seba prílišné nároky, skúste zľaviť očakávania v tom ako by presne mala vaša rodina vyzerať a či je napríklad dostatočne upratané atď. Venujte tento čas radšej spoločnému rozhovoru.



Zuzana Labašová je psychologička, študovala na Univerzite Komenského a City University of New York. Je mama dvoch detí a propagátorka prirodzenej starostlivosti o dieťa.
Rada 11
V partnerskom živote sa snažiť si nájsť aspoň 5 minút za deň, kedy sa môžeme s partnerom naozaj porozprávať, a zároveň aj zdielať naše starosti a strach, ktorý plynie aj z aktuálnej situácie. Neprestaňme robiť spolu s partnerom veci, ktoré máme obaja radi, aby sme stále robili veci, ktoré nás v tom vzťahu spájajú, a nielen udržiavali domácnosť v chode.



Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Rada 10
Nie je dôležité iba to, koľko času trávia deti online, ale aj ako kvalitne ho tam trávia a čo robia počas toho. Zamerajme sa teda aj na obsah, nielen na dĺžku trvania. Berme ohľad aj na extrovertnejšie deti, ktoré potrebujú sociálny kontakt so svojimi kamarátmi a toto je teraz jedna z mála možných ciest, ako si túto potrebu naplniť. Podporme ich v rozvíjaní ich tvorivosti a tiež v možnostiach fyzicky vypiť energiu.



Zuzana Labašová je psychologička, študovala na Univerzite Komenského a City University of New York. Je mama dvoch detí a propagátorka prirodzenej starostlivosti o dieťa.
Rada 9
Ja ako rodič by som zaujímala u detí o to, prečo trávia čas na sociálnych sieťach. Napríklad často deti trávia čas na sociálnych sieťach pretože sa boja, že ak tam nebudú, uniknú im nejaké informácie alebo niečo zaujímavé v ich skupinke kamarátov. Preto je dôležité sa s nimi o tom rozprávať a zamýšľať sa spolu aj nad tým, ako sa správať, aby tieto pocity spojenia, zmysluplnosti či ocenenia prežívali aj mimo sociálnych sietí.



Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Rada 8
My ako rodičia sme tu na to, aby sme deťom pomohli riešiť ťažké situácie a konflikty, s ktorými si už nevedia dať rady. Zároveň im ideme príkladom a modelujeme im ako sa konflikty majú správne riešiť na našich vzťahoch a na tom ako ich riešime my sami.
Ak máme deti, medzi ktorými je väčší vekový rozdiel, skúsme nájsť aktivitu, ktorá by bavila všetkých a budú ju môcť robiť všetci spolu aj s rodičmi. To sú momenty, ktoré nás ako rodinu spájajú.



Zuzana Labašová je psychologička, študovala na Univerzite Komenského a City University of New York. Je mama dvoch detí a propagátorka prirodzenej starostlivosti o dieťa.
Rada 7
Konflikty medzi súrodencami sú do veľkej miery normálne a bežné a dokonca potrebné, lebo si na nich skúšajú rôzne veci a učia sa na nich. Preto by som im do určitej miery nechala voľný priebeh, ale samozrejme za predpokladu, že ich rodič monitoruje a dáva pozor, aby neprekročili mieru únosnosti, aby sa nikomu neubližovalo. Ak už do konfliktu zasiahnem, snažím sa to takým spôsobom, že každému dieťaťu dám šancu povedať svoju verziu, ak treba aj niekoľkokrát za sebou, aby bol každý vypočutý. A pracujem s tým aj ďalej, napríklad ak boli v tom konflikte povedané nejaké vážne veci, tak aby som ich ošetrila a deti sa postupne zmierili. Ďalej je dôležité pravidelne tráviť s každým dieťaťom čas aj individuálne. Môžeme to spojiť s vlastnými aktivitami - napríklad jedno dieťa môže ísť so mnou na bicykli, keď behám, s druhým spolu pečieme koláč.



Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Rada 6
Snažiť sa čo najviac zapojiť vo vyučovaní aj iných ľudí okrem rodičov, pretože sociálny kontext pomáha všetkým. Napríklad dohodnúť sa, že nejaký čas v týždni si spravíme online učiacu skupinku so spolužiakmi, alebo poprosíme starých rodičov, aby deťom dávali diktát či hrali s nimi šachy. Pomôže, ak sú tieto aktivity pravidelné, aby sme si ušetrili energiu, ktorú venujeme ich plánovaniu.



Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Rada 5
Ako dieťa som si sama prešla domácim vzdelávaním a mne ako dieťaťu veľmi pomohlo, že som v rámci nášho bytu mala priestor, ktorý bol výlučne vyhradený učeniu. Bolo to miesto, kde prebiehala škola. Skúsme vyhradiť pre deti jedno miesto, kde dieťa vie, že keď tam príde naladí sa na to, že sa ide učiť, že ide pracovať.



Zuzana Labašová je psychologička, študovala na Univerzite Komenského a City University of New York. Je mama dvoch detí a propagátorka prirodzenej starostlivosti o dieťa.
Rada 4
Byť pri učení sa s deťmi trpezlivejší viac ako bežne a prejaviť im dôveru v tom, že danú situáciu zvládnu. Niekedy sa stáva, že ak si dieťa nechce robiť domáce úlohy alebo sa učiť, môže to byť zapríčinené aj stresom zo súčasnej situácie, čo sa u dieťaťa môže prejaviť aj protestom alebo hnevom. Skúsiť sa teda s dieťaťom porozprávať a zistiť čo je príčinou.



Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Rada 3
Myslime na to, že v tomto období sa akoby v týždni zlieva víkend s bežnými dňami, pretože sme stále doma. Deťom pomáha vedieť, že máme harmonogram a povinnosti od pondelka do piatka, ale cez víkend je to naozaj víkend a oddych od povinností.



Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Predošlé
Ďalšie

Milí seniori

Aktivity od iniciatívy Seniori v pohybe o.z. vám určite spríjemnia deň!

Predošlé zadania a odpovede