Ak ešte svoj unikátny kód nemáš, tak ho získaš registráciou.

Učím sa doma 50: Čo všetko dokáže zrkadlo?

Aj dnes vás čaká množstvo zaujímavých aktivít. Kliknite na svoju kategóriu a pustite sa do riešenia! Ďalšiu sadu aktivít pre druhostupniarov a stredoškolákov pripravíme na štvrtok. Škôlkari, prvostupniari a seniori sa na nové zadania môžu tešiť opäť o týždeň.

Milí rodičia škôlkárov,

vďaka sprievodkyniam z Neškôlky vám prinášame inšpirácie na aktivity, audiorozprávky a videá, aby ste sa s Vašimi drobcami vo voľných chvíľach zabavili.

Milí rodičia a žiaci 1.stupňa!

Tento týždeň pre deti na 1. stupni ZŠ odporúčame aktivity zo stránky “U nás doma”.

ÚVOD

Čaute!

Dnes si vyskúšame, s čím všetkým nám pomôžu zrkadlá. Potrénujeme si hľadanie podobností medzi rôznymi predmetmi a aj si zacvičíme. Taktiež sa pustíme do skúmania nášho okolia! Poďme na to.

DROBNÉ ÚLOHY

Zrkadlá

Určite často vídate svoju tvár v zrkadle. Niekedy sa dokonca vidíte hlavy až po päty, ak máte veľké zrkadlo. Môžeme v zrkadle vidieť aj svoj chrbát? Jednou z možností je postaviť sa pred veľké zrkadlo a vykrúcať krk. Dnes si vyskúšate príjemnejší spôsob.

Nájdite doma dve zrkadlá – ideálne jedno veľké, ale nie je to nutnosť. Postavte sa pred neho chrbtom a druhé dajte pred seba. Posúvajte ho rôznymi smermi tak, aby ste v odraze uvideli svoj chrbát. Tadá! Ide to aj bez vykrúcania krku 🙂

Druhá výzva je nastaviť dve zrkadlá tak, aby ste dosiahli opakovaný odraz? Ak sa sami pred zrkadlo nezmestíte, môžete to skúsiť s nejakou hračkou alebo inou drobnosťou.

Streľba slnečným lúčom

Strieľali ste už niekedy z luku, kuše alebo ste hrali šípky? Ak nie, nevadí. Aj tak z vás môžu byť profesionálni strelci slnečným svetlom! Potrebujete na to iba jedno zrkadlo (ideálne malé, aby sa vám dobre držalo v ruke), tréning a samozrejme zdroj svetla. Vyberte si nejaký bod na stene alebo nábytku a pokúste sa odraziť lúč svetla tak, aby ste tento bod trafili. Čo ste museli meniť, aby sa vám to podarilo?

Keď to zvládnete, vyberte si postupne vzdialenejšie body. Ako najďalej od okna sa vám podarí trafiť váš “terč”?

Ak nemáte malé zrkadielko, môžete použiť akýkoľvek lesklý predmet – musí však odrážať svetlo. Ak vám nesvieti svetlo do izby, môžete to spraviť aj večer, pričom ako zdroj svetla použijete baterku.

ŠTARTUJEME KREATÍVNE MYSLENIE

Schopnosť kreatívne myslieť v sebe zahŕňa aj šikovnosť vymýšľať neobvyklé spojenia. To potrénujeme nasledujúcou hrou:

Hra: Čo majú spoločné?

Pripravte si pero a papier. Na úlohu máte 10 minút. Potrebujete k tomu dôvtip a poriadnu dávku kreatívneho myslenia!

Vašou úlohou bude hľadať, čo majú dve veci, predmety, zvieratá spoločné. Možno sa vám na začiatku bude zdať, že tam určite žiadne prepojenie nie je. Napriek tomu skúste popremýšlať o podobnostiach alebo nad spoločnými znakmi, ktoré by mohli existovať. Snažte sa nájsť aspoň päť spoločných znakov. Určite sa pri tom okrem trénovania kreativity aj zasmejete.

Príklad

Aké sú spoločné znaky veľryby a zatváracieho špendlíka?
Obe vedia ísť ku dnu vo vode, obe vedia otvoriť „ústa“, atď.

Zadanie:  Nájdite podobnosti medzi žabou a lietadlom 😊

Hľadanie podobností môžete robiť s rôznymi predmetmi. Ďalšie zadania sú dáždnik a zajac, futbalová lopta a zebra.

 © Táto aktivita je pripravená v spolupráci s Kreatívne myslenie

HÝB SA KAŽDÝ DEŇ!

Dnes si rozcvičíme telo tancom. Počúvať rytmus a pravidelne sa doň pohybovať, je veľmi zdravé a zábavné. Rozhýbte si telo s hiphopovou rozcvičkou od Laciho Strike.

TÉMA TÝŽDŇA

Tento týždeň spoznáte svoje okolie tak ako ho možno nepoznáte!

Tento týždeň budeme spoznávať miesta vo svojom okolí z rôznych uhlov pohľadu. Dosť bolo rečí, vydajme sa na cestu! Všetko dôležité sa dozviete vo videu:

Skús prísť na to, o akom mieste sa hovorí na začiatku videa. Tu sú tie 3 indície pre zopakovanie:

  • Miesto je vzdialené 2,7 km od najbližšej obce, cca 45 min pešo, po modrej turistickej značke.
  • V okolí sú rozmiestnené tabuľky s citátmi, jeden z nich hovorí: “Kameň čo iní zavrhli, stal sa mocnou oporou…”
  • Miesto sa označuje aj veľmi pekným ženským menom.

Preskúmaj web čierne diery a spoznaj zabudnuté miesta v tvojom okolí. Podeľ sa o svoje zistenia s nami v odpovediach, alebo aj s ostatnými na instagrame.

ZÁVER

To je na dnes všetko. Budeme sa tešiť, keď nám pošlete svoje odpovede. Majte sa krásne!

Tešíme sa na tvoje odpovede k zadaniam a príkladom. Môžeš nám ich odovzdať tu:

Použitý obrázok pochádza zo stránky exploratorium.edu

Ahoj,

Dnes bude reč o peniazoch. Pre niektorých ľudí sú peniaze strašiak, pretože ich stále niekto pýta a získať ich nie je ľahké. Pre iných sú drogou, pretože veria, že im zaistia šťastie. My sa ale zameriame na to, ako ich pochopiť a upratať, aby sa stali nástrojom na naplnenie našich cieľov.

Na čo je mi finančná gramotnosť?

Či sa tvoja starosť o peniaze končí pri míňaní vreckového, alebo už zarábaš brigádami a platíš účty, isté je, že vedieť o peniazoch viac sa ti do života hodí. Poďme si najprv ujasniť základné pojmy.

Prvý krok správnym smerom

Peniaze nie sú len o nekonečnom cykle práce, výplaty, platenia účtov a žití z toho, čo zostane. Teda, nemusia byť. O tom, ako to bude často rozhodujú prvé kroky, ktoré spravíme, keď začneme zarábať.

Čo s tým teraz?

Dnes bolo spomenuté veľa teórie a nových pojmov a možno si vravíš – Na čo je mi to dobré, keď chodím do školy a svoje peniaze ešte neriešim? 

No, práve pre to, že keď vkročíš do mora financií, môže byť už neskoro. Už teraz niekde plávajú finančný žraloci, ktorí len čakajú kým zarobíš svoje prvé euro, aby ti ponúkli pôžičku, poistku alebo hypotéku, ktorá je výhodná hlavne pre ich provízie. Preto nič nepokazíš, keď sa o tom niečo naučíš vopred 🙂

Tvojou úlohou na dnes bude spoznať rozpočet vašej domácnosti. Zisti, aké príjmy do vášho domáceho rozpočtu tečú a aké výdaje z neho odchádzajú. Zhodnocujete nejaké financie investíciami? Kryjete náklady pôžičkami? Aké množstvo peňazí v rozpočte zostáva? Z toho všetkého sa môžeš naučiť, ako to funguje v praxi, z prvej ruky. Financie sú veľmi citlivá téma. Je možné, že sa stretneš s dobrými, ale aj zlými príkladmi. Preto maj pochopenie, ak s tebou napríklad rodičia nebudú chcieť o niektorých veciach hovoriť. Úlohou nie je domáce hospodárenie kritizovať alebo naprávať, ale sa z neho poučiť. Preto maj svoju myseľ otvorenú a využi túto jedinečnú príležitosť.

Pre lepšiu analýzu domáceho rozpočtu a hospodárenia môžeš použiť jednu z týchto aplikácii. Ktovie, možno to osvedčí a uľahčí prácu aj tvojim rodičom.

Tešíme sa na tvoje odpovede k zadaniam a príkladom. Môžeš nám ich odovzdať tu:

Použité obrázky pochádzajú zo stránky freepik.com

Rada 1
V prvom rade je dobré si v rodine nastoliť podpornú atmosféru. Aby všetci vedeli, že sme v tom spolu, navzájom sa podporujeme a chápeme svoje potreby a až potom začnime nastavovať nejaké pravidlá spoločného fungovania. Rozdeľme si všetky povinnosti, ktoré každý z nás má a rozdeľme si objem práce na drobné, aby sme sa nezahltili. Pomôže nám v tom aj harmonogram, alebo režim. Rozdeľme si každý deň tak, aby sme si našli čas na deti, rodinu, na seba aj na partnerský život.



Zuzana Labašová je psychologička, študovala na Univerzite Komenského a City University of New York. Je mama dvoch detí a propagátorka prirodzenej starostlivosti o dieťa.
Rada 17
Ak máme pocit, že školské úlohy dieťaťu nesedia, komunikujem s učiteľkami a učiteľmi. Aj oni sú v situácii, v ktorej ešte neboli a musia sa veľa učiť a improvizovať. Konštruktívna spätná väzba im pomôže učivo prispôsobiť žiakom a ich rodinám.



Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Rada 16
Dajme si navzájom priestor. Ak uznáme, že aj deti majú právo a potrebu byť chvíľu celkom samé, bez vyrušovania, budú skôr rešpektovať, keď ich poprosíme o pokoj pre našu prácu. Môžeme im napríklad vyhradiť kútik, ktorý patrí len im, alebo pomôcť im postaviť bunker.



Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Rada 15
Spoluprácu u detí lepšie dosiahneme vtedy, keď ich zapojíme do plánovania. Dajme im šancu ovplyvniť, ako budú vyzerať ich dni. Vypočujme ich a uznajme ich negatívne pocity, keď sa sťažujú na školu alebo im je ľúto, že nemôžu byť s kamarátmi. Empatia funguje lepšie ako popieranie alebo okamžité navrhovanie riešení. Ak sa deťom nedarí, dobrou stratégiou je vyzdvihnúť to, čo im ide. Prílišná kritika ich bude skôr brzdiť, ale ak vidia, že sú v niečom dobrí, motivuje ich to.



Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Rada 14
Nesnažme sa o dokonalosť, karanténa nie je súťaž o to, kto ju zvládne lepšie. Usilujme sa radšej o domácu pohodu a o to, aby prevažovali pozitívne pocity nad negatívnymi. Všetci to teraz máme ťažké a nerobme si to ešte ťažšie tým, že si toho na seba naložíme príliš veľa. Deti sa zapamätajú, že nám bolo spolu ako rodine dobre a nie to, že sme nezvládli všetky školské úlohy a v byte nebolo upratané. Treba sa zmieriť s tým, že toto je výnimočná situácia, a je v poriadku, ak nie sme ani v práci, ani pri učení, rovnako efektívni a produktívni ako predtým.



Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Rada 13
Súčasná situácia spôsobuje, že musíme vystúpiť z našich zabehaných návykov a dostávame sa za hranice našej komfortnej zóny. Nenechajme sa však touto situáciou ubiť a zdeptať. Nájdime si spôsob, ako si našu komfortnú zónu privodíme aspoň na chvíľku, aby sme opätovne našli svoj stred. Urobme si zoznam vecí, ktoré v nás znovu nastolia pohodu- horúca vaňa, 5 minút sami so sebou v tichu, prečítanie obľúbenej pasáže z knihy, pár minút intenzívneho pohybu...a doprajme si ich, keď cítime, že nás situácia ide prevalcovať.



Zuzana Labašová je psychologička, študovala na Univerzite Komenského a City University of New York. Je mama dvoch detí a propagátorka prirodzenej starostlivosti o dieťa.
Rada 12
Ak sme partneri a zároveň rodičia, ocitli sme sa v náročnej situácii, kedy musíme skĺbiť všetky rodičovské povinnosti ako aj povinnosti pracovné a zároveň udržovať chod domácnosti. V takejto situácii je ťažké nájsť čas aj na nejaký partnerský život. Neklaďme na seba prílišné nároky, skúste zľaviť očakávania v tom ako by presne mala vaša rodina vyzerať a či je napríklad dostatočne upratané atď. Venujte tento čas radšej spoločnému rozhovoru.



Zuzana Labašová je psychologička, študovala na Univerzite Komenského a City University of New York. Je mama dvoch detí a propagátorka prirodzenej starostlivosti o dieťa.
Rada 11
V partnerskom živote sa snažiť si nájsť aspoň 5 minút za deň, kedy sa môžeme s partnerom naozaj porozprávať, a zároveň aj zdielať naše starosti a strach, ktorý plynie aj z aktuálnej situácie. Neprestaňme robiť spolu s partnerom veci, ktoré máme obaja radi, aby sme stále robili veci, ktoré nás v tom vzťahu spájajú, a nielen udržiavali domácnosť v chode.



Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Rada 10
Nie je dôležité iba to, koľko času trávia deti online, ale aj ako kvalitne ho tam trávia a čo robia počas toho. Zamerajme sa teda aj na obsah, nielen na dĺžku trvania. Berme ohľad aj na extrovertnejšie deti, ktoré potrebujú sociálny kontakt so svojimi kamarátmi a toto je teraz jedna z mála možných ciest, ako si túto potrebu naplniť. Podporme ich v rozvíjaní ich tvorivosti a tiež v možnostiach fyzicky vypiť energiu.



Zuzana Labašová je psychologička, študovala na Univerzite Komenského a City University of New York. Je mama dvoch detí a propagátorka prirodzenej starostlivosti o dieťa.
Rada 9
Ja ako rodič by som zaujímala u detí o to, prečo trávia čas na sociálnych sieťach. Napríklad často deti trávia čas na sociálnych sieťach pretože sa boja, že ak tam nebudú, uniknú im nejaké informácie alebo niečo zaujímavé v ich skupinke kamarátov. Preto je dôležité sa s nimi o tom rozprávať a zamýšľať sa spolu aj nad tým, ako sa správať, aby tieto pocity spojenia, zmysluplnosti či ocenenia prežívali aj mimo sociálnych sietí.



Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Rada 8
My ako rodičia sme tu na to, aby sme deťom pomohli riešiť ťažké situácie a konflikty, s ktorými si už nevedia dať rady. Zároveň im ideme príkladom a modelujeme im ako sa konflikty majú správne riešiť na našich vzťahoch a na tom ako ich riešime my sami.
Ak máme deti, medzi ktorými je väčší vekový rozdiel, skúsme nájsť aktivitu, ktorá by bavila všetkých a budú ju môcť robiť všetci spolu aj s rodičmi. To sú momenty, ktoré nás ako rodinu spájajú.



Zuzana Labašová je psychologička, študovala na Univerzite Komenského a City University of New York. Je mama dvoch detí a propagátorka prirodzenej starostlivosti o dieťa.
Rada 7
Konflikty medzi súrodencami sú do veľkej miery normálne a bežné a dokonca potrebné, lebo si na nich skúšajú rôzne veci a učia sa na nich. Preto by som im do určitej miery nechala voľný priebeh, ale samozrejme za predpokladu, že ich rodič monitoruje a dáva pozor, aby neprekročili mieru únosnosti, aby sa nikomu neubližovalo. Ak už do konfliktu zasiahnem, snažím sa to takým spôsobom, že každému dieťaťu dám šancu povedať svoju verziu, ak treba aj niekoľkokrát za sebou, aby bol každý vypočutý. A pracujem s tým aj ďalej, napríklad ak boli v tom konflikte povedané nejaké vážne veci, tak aby som ich ošetrila a deti sa postupne zmierili. Ďalej je dôležité pravidelne tráviť s každým dieťaťom čas aj individuálne. Môžeme to spojiť s vlastnými aktivitami - napríklad jedno dieťa môže ísť so mnou na bicykli, keď behám, s druhým spolu pečieme koláč.



Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Rada 6
Snažiť sa čo najviac zapojiť vo vyučovaní aj iných ľudí okrem rodičov, pretože sociálny kontext pomáha všetkým. Napríklad dohodnúť sa, že nejaký čas v týždni si spravíme online učiacu skupinku so spolužiakmi, alebo poprosíme starých rodičov, aby deťom dávali diktát či hrali s nimi šachy. Pomôže, ak sú tieto aktivity pravidelné, aby sme si ušetrili energiu, ktorú venujeme ich plánovaniu.



Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Rada 5
Ako dieťa som si sama prešla domácim vzdelávaním a mne ako dieťaťu veľmi pomohlo, že som v rámci nášho bytu mala priestor, ktorý bol výlučne vyhradený učeniu. Bolo to miesto, kde prebiehala škola. Skúsme vyhradiť pre deti jedno miesto, kde dieťa vie, že keď tam príde naladí sa na to, že sa ide učiť, že ide pracovať.



Zuzana Labašová je psychologička, študovala na Univerzite Komenského a City University of New York. Je mama dvoch detí a propagátorka prirodzenej starostlivosti o dieťa.
Rada 4
Byť pri učení sa s deťmi trpezlivejší viac ako bežne a prejaviť im dôveru v tom, že danú situáciu zvládnu. Niekedy sa stáva, že ak si dieťa nechce robiť domáce úlohy alebo sa učiť, môže to byť zapríčinené aj stresom zo súčasnej situácie, čo sa u dieťaťa môže prejaviť aj protestom alebo hnevom. Skúsiť sa teda s dieťaťom porozprávať a zistiť čo je príčinou.



Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Rada 3
Myslime na to, že v tomto období sa akoby v týždni zlieva víkend s bežnými dňami, pretože sme stále doma. Deťom pomáha vedieť, že máme harmonogram a povinnosti od pondelka do piatka, ale cez víkend je to naozaj víkend a oddych od povinností.



Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Rada 2
Bez plánu by sme boli stratení, pretože sa situácia priebežne mení. U nás v rodine funguje spraviť si plán večer pred ďalším dňom a povedať si, čo máme pred sebou ďalší deň, zladiť si pracovné povinnosti a povinnosti, ktoré sa týkajú detí a ich školy. Ďalej si s deťmi spravíme akoby rozvrh na nasledujúci deň, aby mali predstavu, čo ich čaká.



Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Predošlé
Ďalšie

Milí seniori

Aktivity od iniciatívy Seniori v pohybe o.z. vám určite spríjemnia deň!

Predošlé zadania a odpovede