Ak ešte svoj unikátny kód nemáš, tak ho získaš registráciou.

Učím sa doma 49: Koľko vody za deň minieme?

Aj dnes vás čaká množstvo zaujímavých aktivít. Kliknite na svoju kategóriu a pustite sa do riešenia!

Milí rodičia škôlkárov,

vďaka sprievodkyniam z Neškôlky vám prinášame inšpirácie na aktivity, audiorozprávky a videá, aby ste sa s Vašimi drobcami vo voľných chvíľach zabavili.

Milí rodičia a žiaci 1.stupňa!

Ak by ste mali náhodou chuť zahrať sa a tvoriť aj počas prvého týždňa školy. Ponúkame vám zahrať sa s veľkosťami predmetov alebo ako sa aspoň javia! Na to je profík Claes Oldenburg. Pozri si videjko a skús splniť Paulinu výtvarnú výzvu. Potešíme sa tvojmu výtvoru, pošli nám ho na prvy.stupen@ucimsadoma.sk do nedele 7.júna.

Nech sa páči, videjko s výtvarnou výzvou:

ÚVOD

Čaute!

Dnes sa pozrieme na vodu a elektrinu, ktoré používame u nás doma. Budeme odhadovať, ako je to vo svete s pitnou vodou. Samozrejme sa aj rozcvičíme. Tiež sa pozrieme na nové zlepšováky, ktorými prevedieme panáčika cez bludisko. Poďme na to!

DROBNÉ ÚLOHY

Denná spotreba

Počas dňa spotrebujeme vcelku veľa vody a elektriny. Vodu používame pri umývaní zubov, splachovaní, varení,… Elektrinu pri pozeraní televízora, nabíjaní telefónu, ale spotrebúva ju neustále aj chladnička. 

Opýtajte sa rodičov, kde môžete nájsť váš vodomer a elektromer. Zapíšte si, aké sú na nich hodnoty. A zajtra sa pozrite znova. 

Koľko studenej vody (prípadne aj teplej vody, ak máte rozdelené vodomery) a elektriny doma spotrebujete za deň?

Ako ušetriť

Už vieme, koľko energií spotrebujeme. Poďme spotrebu znížiť! Šetrenie energiou môže stáť nejaké peniaze, ale určite je priateľskejšie k životnému prostrediu. 

Kedy počas dňa používate vodu? Čo by ste mohli spraviť inak, aby ste jej minuli menej? Svoje nápady môžete veľmi jednoducho otestovať. Napríklad, ak si myslíte, že pri sprchovaní spotrebujete menej vody ako pri kúpaní, pozrite sa na vodomery pred a po sprche aj kúpeli a zistite, či sa to naozaj oplatí. V sprche zastavte vodu, keď ju nepotrebujete a zbytočne sa tam nezdržujte. 

Rovnako sa zamyslite aj nad elektrinou. Kedy ju používate? Ako by ste ňou šetrili? Napríklad, vraj je horšie, ak svetlo vypnete a o minútu znovu zapnete, ako keby zostalo zapnuté. Je to pravda?

ODHAD

Viete, že pitná voda ani dnes nie je úplnou samozrejmosťou pre každého človeka? Len tak si načapovať vodu z kohútika, nie je všade bežné a bezpečné. Skúste si tipnúť, koľko ľudí na svete vôbec nemá prístup k pitnej vode. Žiaľ, naozaj existujú aj takíto ľudia.

Druhá otázka je, v koľkých krajinách podľa vás nie je bezpečné piť vodu z kohútika. (Pritom ľudia môžu pitnú vodu čapovať mimo bytu alebo si ju kúpiť vo fľašiach, ale netečie im priamo doma.)

HÝB SA KAŽDÝ DEŇ!

SVIEČKA!

Čo tak naučiť sa robiť sviečku? Pozorne si pozrite inštruktážne video a šup to vyskúšať. Je vaša sviečka rovná alebo zohnutá? Ako dlho v nej vydržíte?

TÉMA TÝŽDŇA

Aj dnes pokračujeme ďalšou algoritmickou hrou. Tentokrát budeme chodiť cez bludiská.

V pondelok ste sa naučili, že kroky môžete opakovať pomocou cyklu, ktorému poviete, že ich má opakovať napríklad štyrikrát. Dnes v bludiskách opäť využijete pokyny ísť vpred a  otočiť sa. Pribudnú však podmienky a nový spôsob cyklenia pohybov. 

Podmienky sú celkom intuitívne. Napríklad, ak je tma, tak zasvieť.  Alebo ak je vpravo od teba cesta, otoč sa doprava.

Opakuj až kým nie je splnená podmienka – napríklad naberaj si lyžicu a dávaj do úst, až kým nie je tanier prázdny. Alebo choď vpred, až kým nie si v cieli.

Využitím týchto intuitívnych príkazov sa vám určite podarí dostať do cieľa. Držíme palce! 

ZÁVER

Tešíme sa, že riešite naše úlohy aj keď to vonku začína pripomínať leto. Neváhajte objavovať svet okolo vás aj priamo v prírode! Nové úlohy prinesieme opäť na pondelok. Majte sa!

Tešíme sa na tvoje odpovede k zadaniam a príkladom. Môžeš nám ich odovzdať tu:

Svet okolo nás II.

Keď si pustíš správy, alebo si prečítaš nejaké noviny, tak nájdeš veľa smutných a negatívnych udalostí, ktoré sa udiali – smrť, chudoba, choroba, trestné činy… Keď sleduješ takéto správy, dlhodobo môžeš nadobudnúť pocit, že všetko vo svete sa zhoršuje. To však nie je pravda. 🙂

Hans Rosling je človek, ktorý sa vo svojom živote venoval práci s dátami a napokon napísal aj knižku – Moc Faktov a ukázal, ako sa bežný človek mýli pri vnímaní sveta okolo.Video z jeho prezentácie túto skvelú knižku síce nenahradí, ale dozvieš sa v ňom ako sa svet okolo nás zmenil za posledné desaťročia a prečo je dôležité o tom vedieť.

(vo videu sú české titulky)

Ak Ťa zaujíma test, ktorý Hans Rosling spomína v prezentácii, tak si ho môžeš spraviť (iba anglická verzia)

Aj keď sa to na základe každodenných správ nezdá, svet okolo nás sa zlepšuje – menej ľudí zažíva extrémnu chudobu, menej ľudí zomiera na odvrátiteľné choroby a rozdiely medzi jednotlivými sociálnymi vrstvami sa zmenšujú. Je ešte mnoho vecí, čo sa dá zlepšiť – ale vyzerá to tak, že sme na dobrej ceste.

Na záver Ti odporúčame spraviť si dve aktivity:

Aktivita 1:

Skús nájsť aspoň 5 vecí, ktoré považuješ vo svojom živote za samozrejmosť, no zároveň Tvoji rodičia v detstve o takých veciach/možnostiach ani nepočuli.

Aktivita 2:

Porozprávaj sa s nejakým kamarátom, čo nové si sa dozvedel vo videu. Napríklad by si mu mohol položiť pár otázok z testu Hansa Roslinga. 🙂

Od tohto týždňa budeme vydávať 2 sady týždenne. Pokračovanie Ťa čaká v nedeľu večer. 🙂

Tešíme sa na tvoje odpovede k zadaniam a príkladom. Môžeš nám ich odovzdať tu:

Použité obrázky pochádzajú zo stránky freepik.com

Rada 17
Ak máme pocit, že školské úlohy dieťaťu nesedia, komunikujem s učiteľkami a učiteľmi. Aj oni sú v situácii, v ktorej ešte neboli a musia sa veľa učiť a improvizovať. Konštruktívna spätná väzba im pomôže učivo prispôsobiť žiakom a ich rodinám.



Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Rada 16
Dajme si navzájom priestor. Ak uznáme, že aj deti majú právo a potrebu byť chvíľu celkom samé, bez vyrušovania, budú skôr rešpektovať, keď ich poprosíme o pokoj pre našu prácu. Môžeme im napríklad vyhradiť kútik, ktorý patrí len im, alebo pomôcť im postaviť bunker.



Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Rada 15
Spoluprácu u detí lepšie dosiahneme vtedy, keď ich zapojíme do plánovania. Dajme im šancu ovplyvniť, ako budú vyzerať ich dni. Vypočujme ich a uznajme ich negatívne pocity, keď sa sťažujú na školu alebo im je ľúto, že nemôžu byť s kamarátmi. Empatia funguje lepšie ako popieranie alebo okamžité navrhovanie riešení. Ak sa deťom nedarí, dobrou stratégiou je vyzdvihnúť to, čo im ide. Prílišná kritika ich bude skôr brzdiť, ale ak vidia, že sú v niečom dobrí, motivuje ich to.



Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Rada 14
Nesnažme sa o dokonalosť, karanténa nie je súťaž o to, kto ju zvládne lepšie. Usilujme sa radšej o domácu pohodu a o to, aby prevažovali pozitívne pocity nad negatívnymi. Všetci to teraz máme ťažké a nerobme si to ešte ťažšie tým, že si toho na seba naložíme príliš veľa. Deti sa zapamätajú, že nám bolo spolu ako rodine dobre a nie to, že sme nezvládli všetky školské úlohy a v byte nebolo upratané. Treba sa zmieriť s tým, že toto je výnimočná situácia, a je v poriadku, ak nie sme ani v práci, ani pri učení, rovnako efektívni a produktívni ako predtým.



Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Rada 13
Súčasná situácia spôsobuje, že musíme vystúpiť z našich zabehaných návykov a dostávame sa za hranice našej komfortnej zóny. Nenechajme sa však touto situáciou ubiť a zdeptať. Nájdime si spôsob, ako si našu komfortnú zónu privodíme aspoň na chvíľku, aby sme opätovne našli svoj stred. Urobme si zoznam vecí, ktoré v nás znovu nastolia pohodu- horúca vaňa, 5 minút sami so sebou v tichu, prečítanie obľúbenej pasáže z knihy, pár minút intenzívneho pohybu...a doprajme si ich, keď cítime, že nás situácia ide prevalcovať.



Zuzana Labašová je psychologička, študovala na Univerzite Komenského a City University of New York. Je mama dvoch detí a propagátorka prirodzenej starostlivosti o dieťa.
Rada 12
Ak sme partneri a zároveň rodičia, ocitli sme sa v náročnej situácii, kedy musíme skĺbiť všetky rodičovské povinnosti ako aj povinnosti pracovné a zároveň udržovať chod domácnosti. V takejto situácii je ťažké nájsť čas aj na nejaký partnerský život. Neklaďme na seba prílišné nároky, skúste zľaviť očakávania v tom ako by presne mala vaša rodina vyzerať a či je napríklad dostatočne upratané atď. Venujte tento čas radšej spoločnému rozhovoru.



Zuzana Labašová je psychologička, študovala na Univerzite Komenského a City University of New York. Je mama dvoch detí a propagátorka prirodzenej starostlivosti o dieťa.
Rada 11
V partnerskom živote sa snažiť si nájsť aspoň 5 minút za deň, kedy sa môžeme s partnerom naozaj porozprávať, a zároveň aj zdielať naše starosti a strach, ktorý plynie aj z aktuálnej situácie. Neprestaňme robiť spolu s partnerom veci, ktoré máme obaja radi, aby sme stále robili veci, ktoré nás v tom vzťahu spájajú, a nielen udržiavali domácnosť v chode.



Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Rada 10
Nie je dôležité iba to, koľko času trávia deti online, ale aj ako kvalitne ho tam trávia a čo robia počas toho. Zamerajme sa teda aj na obsah, nielen na dĺžku trvania. Berme ohľad aj na extrovertnejšie deti, ktoré potrebujú sociálny kontakt so svojimi kamarátmi a toto je teraz jedna z mála možných ciest, ako si túto potrebu naplniť. Podporme ich v rozvíjaní ich tvorivosti a tiež v možnostiach fyzicky vypiť energiu.



Zuzana Labašová je psychologička, študovala na Univerzite Komenského a City University of New York. Je mama dvoch detí a propagátorka prirodzenej starostlivosti o dieťa.
Rada 9
Ja ako rodič by som zaujímala u detí o to, prečo trávia čas na sociálnych sieťach. Napríklad často deti trávia čas na sociálnych sieťach pretože sa boja, že ak tam nebudú, uniknú im nejaké informácie alebo niečo zaujímavé v ich skupinke kamarátov. Preto je dôležité sa s nimi o tom rozprávať a zamýšľať sa spolu aj nad tým, ako sa správať, aby tieto pocity spojenia, zmysluplnosti či ocenenia prežívali aj mimo sociálnych sietí.



Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Rada 8
My ako rodičia sme tu na to, aby sme deťom pomohli riešiť ťažké situácie a konflikty, s ktorými si už nevedia dať rady. Zároveň im ideme príkladom a modelujeme im ako sa konflikty majú správne riešiť na našich vzťahoch a na tom ako ich riešime my sami.
Ak máme deti, medzi ktorými je väčší vekový rozdiel, skúsme nájsť aktivitu, ktorá by bavila všetkých a budú ju môcť robiť všetci spolu aj s rodičmi. To sú momenty, ktoré nás ako rodinu spájajú.



Zuzana Labašová je psychologička, študovala na Univerzite Komenského a City University of New York. Je mama dvoch detí a propagátorka prirodzenej starostlivosti o dieťa.
Rada 7
Konflikty medzi súrodencami sú do veľkej miery normálne a bežné a dokonca potrebné, lebo si na nich skúšajú rôzne veci a učia sa na nich. Preto by som im do určitej miery nechala voľný priebeh, ale samozrejme za predpokladu, že ich rodič monitoruje a dáva pozor, aby neprekročili mieru únosnosti, aby sa nikomu neubližovalo. Ak už do konfliktu zasiahnem, snažím sa to takým spôsobom, že každému dieťaťu dám šancu povedať svoju verziu, ak treba aj niekoľkokrát za sebou, aby bol každý vypočutý. A pracujem s tým aj ďalej, napríklad ak boli v tom konflikte povedané nejaké vážne veci, tak aby som ich ošetrila a deti sa postupne zmierili. Ďalej je dôležité pravidelne tráviť s každým dieťaťom čas aj individuálne. Môžeme to spojiť s vlastnými aktivitami - napríklad jedno dieťa môže ísť so mnou na bicykli, keď behám, s druhým spolu pečieme koláč.



Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Rada 6
Snažiť sa čo najviac zapojiť vo vyučovaní aj iných ľudí okrem rodičov, pretože sociálny kontext pomáha všetkým. Napríklad dohodnúť sa, že nejaký čas v týždni si spravíme online učiacu skupinku so spolužiakmi, alebo poprosíme starých rodičov, aby deťom dávali diktát či hrali s nimi šachy. Pomôže, ak sú tieto aktivity pravidelné, aby sme si ušetrili energiu, ktorú venujeme ich plánovaniu.



Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Rada 5
Ako dieťa som si sama prešla domácim vzdelávaním a mne ako dieťaťu veľmi pomohlo, že som v rámci nášho bytu mala priestor, ktorý bol výlučne vyhradený učeniu. Bolo to miesto, kde prebiehala škola. Skúsme vyhradiť pre deti jedno miesto, kde dieťa vie, že keď tam príde naladí sa na to, že sa ide učiť, že ide pracovať.



Zuzana Labašová je psychologička, študovala na Univerzite Komenského a City University of New York. Je mama dvoch detí a propagátorka prirodzenej starostlivosti o dieťa.
Rada 4
Byť pri učení sa s deťmi trpezlivejší viac ako bežne a prejaviť im dôveru v tom, že danú situáciu zvládnu. Niekedy sa stáva, že ak si dieťa nechce robiť domáce úlohy alebo sa učiť, môže to byť zapríčinené aj stresom zo súčasnej situácie, čo sa u dieťaťa môže prejaviť aj protestom alebo hnevom. Skúsiť sa teda s dieťaťom porozprávať a zistiť čo je príčinou.



Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Rada 3
Myslime na to, že v tomto období sa akoby v týždni zlieva víkend s bežnými dňami, pretože sme stále doma. Deťom pomáha vedieť, že máme harmonogram a povinnosti od pondelka do piatka, ale cez víkend je to naozaj víkend a oddych od povinností.



Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Rada 2
Bez plánu by sme boli stratení, pretože sa situácia priebežne mení. U nás v rodine funguje spraviť si plán večer pred ďalším dňom a povedať si, čo máme pred sebou ďalší deň, zladiť si pracovné povinnosti a povinnosti, ktoré sa týkajú detí a ich školy. Ďalej si s deťmi spravíme akoby rozvrh na nasledujúci deň, aby mali predstavu, čo ich čaká.



Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Rada 1
V prvom rade je dobré si v rodine nastoliť podpornú atmosféru. Aby všetci vedeli, že sme v tom spolu, navzájom sa podporujeme a chápeme svoje potreby a až potom začnime nastavovať nejaké pravidlá spoločného fungovania. Rozdeľme si všetky povinnosti, ktoré každý z nás má a rozdeľme si objem práce na drobné, aby sme sa nezahltili. Pomôže nám v tom aj harmonogram, alebo režim. Rozdeľme si každý deň tak, aby sme si našli čas na deti, rodinu, na seba aj na partnerský život.



Zuzana Labašová je psychologička, študovala na Univerzite Komenského a City University of New York. Je mama dvoch detí a propagátorka prirodzenej starostlivosti o dieťa.
Predošlé
Ďalšie

Milí seniori

Aktivity od iniciatívy Seniori v pohybe o.z. vám určite spríjemnia deň!

Predošlé zadania a odpovede