Ak ešte svoj unikátny kód nemáš, tak ho získaš tu:

https://ucimsadoma.sk/prihlasovanie/.

Tvoj kód ti umožní odovzdávať odpovede na úlohy. Za ne získaš cenné odznaky.

Učím sa doma 34: Dá sa písať v rakete?

Ahojte! Aj dnes vás čaká množstvo zaujímavých aktivít. Kliknite na svoju kategóriu a pustite sa do riešenia!

Milí rodičia škôlkárov,

vďaka sprievodkyniam z Neškôlky a Neškôločky vám prinášame inšpirácie na aktivity, audiorozprávky a videá, aby sme Vám uľahčili toto náročné obdobie “korona prázdnin”.

Milí rodičia a žiaci 1.stupňa!

Predstavujeme vám výzvy na ďalší týždeň, ktoré sú určené pre 1.-4.ročník. Tento týždeň máme pre vás tvorivú a matematickú výzvu. Pozri si videjko a vyber si výzvu, ktorá ťa osloví! Ak zvládneš, kľudne ich môžeš spraviť viac. Sme zvedaví ako sa ti bude dariť tento týždeň s autobusom a cestovaním po byte. Určite sa s nami podeľ, odfoť nám tvoj autobus aj odpovede na výzvy. Ak nám ich pošleš do piatku 15.5.2020 na prvy.stupen@ucimsadoma.sk, je šanca, že práve tvoje odpovede zverejníme na stránke a tak sa celý svet môže uvidieť ako ti to skvelo šlo!

Nech sa páči, videjko s tvorivou a matematickou výzvou:

Ukážkový príklad, doplň poslednú zastávku:

Úloha 1, doplň!

Skús si vymyslieť aj vlastnú tabuľku, ktorú môžeš dať vyriešiť tatinovi, mamine alebo súrodencovi.

Úloha 2:

Zapíš tabuľku, kde na prvej zastávke nastúpia 2 cestujúci a na každej ďalšej zastávke nastúpi dvakrát toľko, koľko sa vezie v autobuse a vystúpi vždy 1 cestujúci. Vytvor tabuľku a zapíš!

Úloha 3, doplň!

Vymysli si vlastnú tabuľku aj s otázkami. Môžeš sa napríklad pýtať: Z ktorej zastávky na ktorú cestovali 3 cestujúci? Z ktorej zastávky na ktorú cestovalo viac ako 4 cestujúci? Na ktorej zastávke nastúpilo dvakrát viac cestujúcich ako vystúpilo?

Úloha 4:

Vymysli si cestu, kde na druhej zastávke vystúpi polovica cestujúcich, ktorí sú v autobuse. Zadaj tento príklad mamine, tatinovi alebo súrodencovi.

ÚVOD

Čaute!

Dnes nás čaká ďalšie fascinujúce zamýšľanie o vesmíre. Zahráme sa s kartami, posilníme telo. Tiež sa pustíme do práce z cenami pri plánovaní výletu. Tak poďme na to!

DROBNÉ ÚLOHY​

Ako písať v rakete

Ak by ste leteli do vesmíru a vzali si so sebou obyčajné guľôčkové pero, v stave beztiaže pero nebude fungovať. Môžete si túto situáciu nasimulovať tak, že sa pokúsite písať perom do zošita nad hlavou. Teda tak, že pero bude dole hlavou. Čo sa stane po chvíli písania? Skúste vysvetliť prečo. Fungovala by vo vesmíre napríklad taká ceruzka?

Ak vás to zaujalo, tu je ešte jedna otázka. Asi ste počuli, že sa vyvíjalo špeciálne pero do vesmíru, aby písalo aj v stave beztiaže. Skúste sa zamyslieť, čo je v takom pere potrebné upraviť alebo doplniť.

Narodeninová fotka

Snáď najznámejším teleskopom je Hubblov vesmírny ďalekohľad, ktorý obieha okolo Zeme a robí fotky hlbokého vesmíru. Na nasledujúcej stránke NASA môžete zadať mesiac a deň vašich narodenín a ukáže vám to fotku, ktorá sa podarila urobiť Hubblovmu teleskopu na vaše narodeniny:

Je to však skutočný obraz toho, ako tie odfotené vesmírne telesá vyzerali v ten deň? Možno ste už počuli, že keď sa pozeráte večer na hviezdy, tak niektoré už nemusia  existovať. Ako je možné, že sa dá vidieť svetlo z hviezdy, ktorá už zanikla?

NEVYHADZUJTE JEDLO

Používate jedálničky z minulého týždňa? Dúfam, že ste sa inšpirovali nejakými nápadmi od vašich kamarátov. Dnes sa pozrite na to, čo máte v chladničke pred koncom doby spotreby. Koľko rôznych potravín treba dojesť do konca týždňa?

Poraďte rodičom, aké jedlá by mohli variť, aby sa nič nevyhodilo a ešte by vám to aj chutilo.

HRA

Dnes si zahráme kartovú hru Freecell . Pravidlá aj ukážku hry si môžete pozrieť na videu. Želáme veľa zábavy a keď sa vám nepodarí úspešne dohrať nejakú hru, nevzdávajte sa a skúste to zas!

  • Potrebujete 52 kariet zo žolíkového balíčku (každú kartu A, 2, 3, …, J, Q, K z každého symbolu jedenkrát)
  • Rozdáte náhodne do 8 stĺpcov, tak aby ste všetky karty videli.
  • Cieľom hry je dostať všetky karty na cieľové políčka, od najmenšej po najväčšiu a roztriedené podľa symbolu.
  • Využívať môžete 4 “voľné políčka”, kde si odkladáte na každé maximálne jednu kartu.
  • Spodnú kartu zo stĺpca môžete presunúť:
    • na iný stĺpec, ale vždy len na opačnú farbu (červená na čiernu a naopak) na kartu o jedna vyššiu (napr. kartu červené J iba na čierne Q, kartu čierna 8 iba na červenú 9)
    • na voľný stĺpec, ak vám taký predtým vznikol
    • na voľné políčko, ak je voľné
    • na cieľové políčko, ak je karta na rade
  • Môžete presunúť aj niekoľko kariet naraz ak tvoria postupku a pokiaľ máte dostatok neobsadených “voľných políčok”. Na presunutie 2 kariet naraz potrebujete aspoň 1 “voľné políčko”, na presunutie 4 kariet aspoň 3 “voľné políčka”.

HÝB SA KAŽDÝ DEŇ!

Najprv si poriadne rozhýbte telo podľa včerajšieho videa. Potom sa spolu pustíme do trénovania bočnej dosky (planku ). Je to silová pozícia, ktorá vám dá zabrať na celom tele. Trénujte a zapisujte si, ako sa vám v nej darí. Uvidíte, že sa v nej pomaly zlepšujete a každým dňom naberáte silu. Veľa šťastia!

TÉMA TÝŽDŇA - Hospodárenie s peniazmi

Dnes sa opäť pozrieme na to, či máte predstavu, čo koľko stojí. Svoju schopnosť dobre hospodáriť s peniazmi si môžete natrénovať na plánovaní víkendového výletu pre vašu rodinu alebo menšiu skupinu kamarátov.

Skúste zoradiť týchto 5 vecí od najlacnejšej po najdrahšiu:

  • bežná letenka do Malagy;
  • celodenný lístok na metro v Prahe;
  • požičanie auta na 1 deň v Grécku;
  • vyhliadková plavba po kanáloch v Amsterdame;
  • noc v 3* hoteli v dvojlôžkovej izbe v Banskej Štiavnici

Čo myslíte, ako to bude ?

Premyslite si, kam by ste chceli ísť na víkendový výlet (keď už sa bude dať cestovať).  Skúste pripraviť celkový rozpočet. Pamätajte, že nemôže presiahnuť pripravené úspory.

Vaši rodičia budú určite vďační, keď prídete s nápadom, kam ísť na výlet a ešte im aj zistíte, približne koľko to bude stáť.

Skôr ako začnete hľadať koľko čo stojí, skúste odhadnúť celkové náklady na výlet. Na záver si porovnajte, či bol váš odhad blízko. Napíšte nám váš plán výletu a jeho rozpočet. Aj my budeme vďační za inšpiráciu.

  • Ako by ste cestovali? Koľko by vás táto doprava stála?
  • V akom type ubytovania by ste boli ubytovaní? Aká je približná cena za noc?
  • Je strava zahrnutá v ubytovaní, je možnosť vlastného varenia alebo budete chodiť do reštaurácií? Koľko to bude asi stáť?
  • Budete počas výletu platiť nejaké vstupné (múzeá, aquaparky, hrady, koncerty..)?

ZÁVER

Tešíme sa na vaše odpovede! Okrem rozmýšľania o svete sa určite choďte rozptýliť do prírody! Tak sme tu opäť zajtra.

Tešíme sa na tvoje odpovede k zadaniam a príkladom. Môžeš nám ich odovzdať tu:

Ostrenie píly II.

Včera sme si predstavili koncept ostrenia píly a jednou z Tvojich úloh, bolo na dnes si vyhradiť hodinu času na dnešné aktivity. Povedali sme si, že ostrenie píly sa skladá z 4 oblastí: 

Telesná (Telo)

napr. Šport, zdravá strava, spánok...

Duchovná (Duša)

napr. čítanie veľkých literárnych diel, počúvanie vážnej hudby, meditácia, prechádzka v lese, hra na hudobný nástroj...

Intelektuálna (Mozog)

napr. Čítanie knižiek, učenie sa, rozvoj nových zručností, písanie

Sociálno-emocionálna (Srdce)

napr. kvalitne strávený čas s blízkymi, smiech, láska, služba iným

Dnes sa budeme venovať prvej oblasti – telesná obnova.

Nie nadarmo sa hovorí: “ V zdravom tele, zdravý duch.” Starostlivosť o telo sa dá rozložiť na 3 oblasti: 

  • Cvičenie
  • Strava a pitný režim
  • Spánok

Aby sme nerobili veľa zmien naraz, nateraz sa budeme venovať len cvičeniu. K ostatným oblastiam sa vrátime v niektorom z našich ďalších kurzov. 

Pri všetkých týchto 4 oblastiach budeme dbať na 3 dôležité princípy:

1. Pravidelnosť.

Predstav si, že si povieš, že spravíš 1000 drepov. Buď ich spravíš za jeden deň, extrémne sa nadreš a najbližší týždeň budeš mať takú svalovicu, že už nikdy nebudeš chcieť urobiť žiaden drep. Na druhej strane si týchto 1000 drepov môžeš rozdeliť na 20 dní a každý deň ich spravíš 50. Určite Ti to viac pomôže a aj sa budeš lepšie cítiť.

2. Zameraj sa na to, čo dokážeš ovplyvniť.

To, že ako často a intenzívne budeš cvičiť závisí len od Teba. To, či sa nezraníš, neochorieš, alebo aké máš genetické predispozície dokážeš ovplyvniť len minimálne. Celkový výsledok sa skladá z faktorov, ktoré ovplyvniť vieš ale aj ktoré ovplyvniť nevieš. Sústreď sa na tie, ktoré dokážeš ovplyvniť.

3. Radosť.

Aktivity, ktoré budeš v jednotlivých oblastiach robiť by ti mali prinášať radosť a pokoj. Ak máš robiť niečo dlhodobo, tak keď Ťa to nebude tešiť, tak skôr či neskôr to vzdáš. Preto si hľadaj aktivity, ktoré Tebe robia radosť a napĺňajú Ťa pokojom. Neboj sa aktivity aj striedať. 🙂

Ako sme už písali vyššie, tak pri telesnej obnove bude našou snahou sústrediť sa na aktivity a nie na ciele typu: schudnúť 10kg, zabehnúť maratón a podobne. Naše cvičenie rozdelíme na 3 typy – pružnosť/flexibilita tela, vytrvalosť/kondička a sila. 

Pružnosť/flexibilita tela:

Tu zaraďujeme hlavne strečing, rozcvičku, jógu a podobné pohyby.
Ranná rozcvička:

Vytrvalosť/kondička:

Tieto cviky sa nazývajú aj aeróbne cvičenie. Bežne sa medzi ne radí chôdza, beh, bicykel, korčuľovanie, plávanie a podobne. Samozrejme existujú aj cviky vhodné na doma:

Sila:

Medzi silové cviky patria napríklad kliky, drepy, plan, brušáky a podobne. Pripájame krátke video na inšpiráciu. 

Tak, teraz už vieš aké typy cvikov, by si mal zaradiť do svojho života. Nezabudni, že dôležitá je pravidelnosť. A preto si teraz spoločne vytvoríme tréningový plán. Napríklad takto:

1. Každé ráno je dobré sa rozcvičiť.

2. 2x týždenne absolvovať silový tréning

3. 2x týždenne absolvovať vytrvalostný tréning

Skús si naplánovať na najbližší týždeň tieto tréningy. K poslednému tréningu si napíš aj nejakú odmenu, ktorú si dáš, keď sa Ti to podarí splniť (napr. Pozrieš si obľúbený seriál, kúpiš si zmrzlinu, alebo si zahráš svoju obľúbenú počítačovú hru).

Tak čo, ideš do toho spolu s nami? 🙂

Budeme radi, keď nám pošleš svoj tréningový plán.

Budeme radi, ak sa s nami podelíš o svoje skúsenosti.

Rada 2
Bez plánu by sme boli stratení, pretože sa situácia priebežne mení. U nás v rodine funguje spraviť si plán večer pred ďalším dňom a povedať si, čo máme pred sebou ďalší deň, zladiť si pracovné povinnosti a povinnosti, ktoré sa týkajú detí a ich školy. Ďalej si s deťmi spravíme akoby rozvrh na nasledujúci deň, aby mali predstavu, čo ich čaká.



Jana Bašnáková vyštudovala psychológiu na Univerzite Komenského, v súčasnosti pracuje ako kognitívna neurovedkyňa na Radboud University v Holandsku. Spoluautorka knihy Psychológia pre milujúcich rodičov https://milujucirodicia.sk/
Rada 1
V prvom rade je dobré si v rodine nastoliť podpornú atmosféru. Aby všetci vedeli, že sme v tom spolu, navzájom sa podporujeme a chápeme svoje potreby a až potom začnime nastavovať nejaké pravidlá spoločného fungovania. Rozdeľme si všetky povinnosti, ktoré každý z nás má a rozdeľme si objem práce na drobné, aby sme sa nezahltili. Pomôže nám v tom aj harmonogram, alebo režim. Rozdeľme si každý deň tak, aby sme si našli čas na deti, rodinu, na seba aj na partnerský život.



Zuzana Labašová je psychologička, študovala na Univerzite Komenského a City University of New York. Je mama dvoch detí a propagátorka prirodzenej starostlivosti o dieťa.
Predošlé
Ďalšie

Milí seniori

Aktivity od iniciatívy Seniori v pohybe o.z. vám určite spríjemnia deň!

Predošlé zadania a odpovede