Ak ešte svoj unikátny kód nemáš, tak ho získaš tu:

https://ucimsadoma.sk/prihlasovanie/.

Tvoj kód ti umožní odovzdávať odpovede na úlohy. Za ne získaš cenné odznaky.

Učím sa doma 33: Môžeme vidieť hviezdy v jaskyni?

Vraciame sa po víkende s ďalšími podnetmi na premýšľanie. Vyberte si kategóriu a rozhýbte svoje mozgové závity!

Milí rodičia škôlkárov,

vďaka sprievodkyniam z Neškôlky a Neškôločky vám prinášame inšpirácie na aktivity, audiorozprávky a videá, aby sme Vám uľahčili toto náročné obdobie “korona prázdnin”.

Milí rodičia a žiaci 1.stupňa!

Predstavujeme vám výzvy na ďalší týždeň, ktoré sú určené pre 1.-4.ročník. Tento týždeň máme pre vás tvorivú a matematickú výzvu. Pozri si videjko a vyber si výzvu, ktorá ťa osloví! Ak zvládneš, kľudne ich môžeš spraviť viac. Sme zvedaví ako sa ti bude dariť tento týždeň s autobusom a cestovaním po byte. Určite sa s nami podeľ, odfoť nám tvoj autobus aj odpovede na výzvy. Ak nám ich pošleš do piatku 15.5.2020 na prvy.stupen@ucimsadoma.sk, je šanca, že práve tvoje odpovede zverejníme na stránke a tak sa celý svet môže uvidieť ako ti to skvelo šlo!

Nech sa páči, videjko s tvorivou a matematickou výzvou:

Ukážkový príklad, doplň poslednú zastávku:

Úloha 1, doplň!

Skús si vymyslieť aj vlastnú tabuľku, ktorú môžeš dať vyriešiť tatinovi, mamine alebo súrodencovi.

Úloha 2:

Zapíš tabuľku, kde na prvej zastávke nastúpia 2 cestujúci a na každej ďalšej zastávke nastúpi dvakrát toľko, koľko sa vezie v autobuse a vystúpi vždy 1 cestujúci. Vytvor tabuľku a zapíš!

Úloha 3, doplň!

Vymysli si vlastnú tabuľku aj s otázkami. Môžeš sa napríklad pýtať: Z ktorej zastávky na ktorú cestovali 3 cestujúci? Z ktorej zastávky na ktorú cestovalo viac ako 4 cestujúci? Na ktorej zastávke nastúpilo dvakrát viac cestujúcich ako vystúpilo?

Úloha 4:

Vymysli si cestu, kde na druhej zastávke vystúpi polovica cestujúcich, ktorí sú v autobuse. Zadaj tento príklad mamine, tatinovi alebo súrodencovi.

ÚVOD

Čaute!

Dnes sa pozrieme na neživú prírodu. Prejdeme sa jaskyňou aj sa zamyslíme, ako môžu také neživé útvary vznikať. Máme tu zábavné cvičenie pre dvoch. Naštartujeme naše jazykové kreatívne myslenie. A tiež začneme novú a veľmi užitočnú tému týždňa o financiách. Poďme na to!

DROBNÉ ÚLOHY​

Kamene a kamienky

Všimli ste si niekedy pri letnom kúpaní alebo na prechádzke, akého tvaru sú kamene okolo jazera alebo v ňom? A ako vyzerajú naopak tie v lese? Môžete sa ísť prejsť do prírody a pozrieť sa na vlastné oči. Čím je podľa vás spôsobený tento rozdiel?

Jaskyňa

            Aj v tejto úlohe sa venujeme prírode, aj keď vo virtuálnej podobe. Vyberiete sa na prehliadku do jednej z najkrajších jaskýň na svete! Konkrétne do Carlsbadskej jaskyne v národnom parku v USA. Poprechádzajte sa po nej, odporúčame ísť čo najhlbšie a popozerať sa okolo aj nad seba.

Ako podľa vás vznikol jaskynný “vodopád” v Crystal Spring Dome, ktorý ste tam mohli vidieť? Čo je jeho hlavným tvoriteľom? Menia sa jaskyne aj dnes? Alebo je to tak, že keď raz jaskyňa vznikne, zostane navždy rovnaká?

PODIVNOSŤ

“Ako je možné, že vidíme hviezdy v jaskyni?” Toto sa pravdepodobne pýtali objavitelia jaskyne Waitomo. Čo tým mohli myslieť?

ŠTARTUJEME KREATÍVNE MYSLENIE

Medzi schopnosti spojené s kreativitou patrí napríklad plynulosť – schopnosť rýchlo a jednoducho tvoriť nápady alebo riešenia. Zdá sa vám to zložité? Nevadí. Vyskúšame si rôzne hry a cvičenia, v ktorých si túto plynulosť potrénujeme.

Tento týždeň sa pozrieme na zúbky slovnej a vyjadrovacej pohotovosti.

Písmenkové rozcvičky

Napíšte si na papier jedno ľubovoľné písmeno, napríklad prvé písmeno svojho mena. Skúste napísať čo najviac slov na toto písmeno. Ak je písmeno pre Vás náročné (napríklad samohlásky), vyberte si také, ktoré sa Vám zdá ľahšie. Dajte si čas na aktivitu 2 minúty. Hľadajte rôzne slová z rôznych oblastí.

Napríklad ja som Sandra – sranda, smotana, salamandra, streda, slnko, somár, sukňa, salónka, sedmokráska, slnovrat, straka … atď.

Druhá, ťažšia, rozcvička je napísať, čo najviac slov končiacich na písmená “OK”. Opäť si dajte čas dve minúty.

Rozcvičku si môžete robiť kedykoľvek počas dňa a s akýmikoľvek písmenami. Fantáziu už máte z minulých cvičení potrénovanú, tak ju neváhajte použiť.

HÝB SA KAŽDÝ DEŇ!

RÝCHLE POHYBY A POSTREH!

Čaká vás super cvičenie, pri ktorom sa určite zasmejte! Zoberte si na pomoc súrodenca alebo rodiča a zacvičte si podľa videa! Ako bonus k zábave si dobre vyskúšajte postreh a koordináciu pohybov. Ako sa vám to páčilo?

TÉMA TÝŽDŇA - Hospodárenie s peniazmi

Tento týždeň si precvičíme jednu z najdôležitejších schopností dnešnej doby – ako hospodáriť s peniazmi. Bohužiaľ to nevedia ani mnohí dospelí, a preto častokrát skončia v obrovských dlhoch. Dá sa to však naučiť. Čím skôr začnete, tým lepšie.

Skúste zoradiť týchto 5 vecí od najlacnejšej po najdrahšiu:

 

rohlík (1ks), maslo (250g), bonboniéra Merci, mlieko (1l), banány (2ks).

 

Čo myslíte, ako to bude?

Predstavte si, že sa blíži vaša oslava a vy ste sa rozhodli spraviť ju u vás doma. Radi by ste pozvali 10 kamarátov. Rodičia si povedali, že už ste dosť šikovní, tak si nákup zabezpečíte sami. Dali vám na to rozpočet 30 Eur. Premyslite si, čo by ste na oslave chceli mať, aké jedlo, aké nápoje. Ešte dačo iné, napríklad výzdobu? Potom pohľadajte doma (prípadne na webe) letáky nejakých obchodov s potravinami, ktoré máte v okolí. Ideálne aj dvoch rôznych, nech môžete aj porovnávať ceny. Napíšte nám, čo by ste nakúpili a koľko by to celkovo vyšlo.

  • ako dlho bude trvať oslava?
  • koľko minerálky sa asi vypije?
  • má to byť náhrada olovrantu alebo aj večere?
  • čo by sa dalo dať na chlebíčky?
  • nie každý má rád džús, niekto pije radšej vodu s citrónom
  • najjednoduchšia najchutnejšia torta: piškóty, 4 kyslé smotany, vanilkový cukor, kakao, banány alebo ovocie v konzerve
  • na palacinky s tvarohom potrebujete mlieko, vajíčka, múku, tvaroh a cukor

ZÁVER

Dúfame, že sa vám aktivity páčili a všeličo ste zistili. Ak máte akékoľvek otázky, kliknite na Chcem sa opýtať, radi vám odpovieme. Majte sa!

Tešíme sa na tvoje odpovede k zadaniam a príkladom. Môžeš nám ich odovzdať tu:

Ostrenie píly I.

Naše mysle a naše telá sú nástroje, ktoré používame pri plnení každej jednej úlohy. Rovnako ako všetky bežné nástroje v dielni, aj tieto sa časom otupia či opotrebujú. Tento týždeň si povieme ako ostriť pílu, alebo inými slovami, ako sa správne starať o ten najdôležitejší nástroj, ktorý máme, o seba.

Celý kurz je postavený na veľmi známej knižke 7 návykov skutočne efektívnych ľudí od Stephena R. Coveyho. Konkrétne sa budeme venovať návyku číslo 7 – ostrenie píly.

Začnime jedným krátkym anglickým videom.

Ak nevieš po anglicky, tak si príbeh z videa môžeš vypočuť tu:

dosahovať ciele
mať zdravé vzťahy
zdravý životný štýl

Návyk OSTRENIE PÍLY v skratke znamená ochrániť a skvalitniť ten najlepší nástroj v živote, ktorý máš – Teba. Pravidelné ostrenie píly, staranie sa o seba, je dôležitá pravidelná činnosť, ktorá Ti pomôže dosahovať ciele, ktoré by si v živote dosiahnuť chcel, pomôže Ti mať zdravé vzťahy so svojimi blízkymi prípadne Ti pomôže k spokojnosti a zdravému životnému štýlu.

Skús teraz na polhodinku vypnúť počítač, tablet aj smartphone a sprav si pohodlie. Rozmysli si, čo sú pre Teba aktivity, pri ktorých dokážeš relaxovať a načerpať energiu. Napíš si týchto aktivít aspoň 5. Ku každej z týchto aktivít si prosím napíš aj to, že kedy si sa jej naposledy venoval.

Budeme radi, keď nám pošleš svoje tipy na činnosti, pri ktorých sa Ti darí dobre si oddýchnuť.

Na starostlivosť o seba sa dá pozrieť zo štyroch hľadísk: 

Telesná (Telo)

napr. Šport, zdravá strava, spánok...

Duchovná (Duša)

napr. čítanie veľkých literárnych diel, počúvanie vážnej hudby, meditácia, prechádzka v lese, hra na hudobný nástroj...

Intelektuálna (Mozog)

napr. Čítanie knižiek, učenie sa, rozvoj nových zručností, písanie

Sociálno-emocionálna (Srdce)

napr. kvalitne strávený čas s blízkymi, smiech, láska, služba iným

Týmto 4 oblastiam sa budeme venovať najbližšie 4 dni. Každý deň sa budeme venovať jednej oblasti. Na to, aby to malo celé zmysel, tak bude veľmi dôležité, aby si si na to vyhradil čas. Zober si svoj diár a naplánuj si na najbližšie štyri dni hodinu času, kedy sa budeš venovať tomuto kurzu. Ak diár ešte nemáš, odporúčame Ti vrátiť sa ku kurzu plánovania.

Pri ostrení píly je dôležitá pravidelnosť, a preto bude našou snahou Ti pomôcť, venovať sa každej z týchto oblastí naozaj pravidelne. Nesprav tú chybu, že si naplánuješ 20 vecí, ktoré teraz pridáš do svojho života a budeš to robiť 3 dni a potom to necháš tak. 🙂

Na dnes stačí. Skončíme slávnym výrokom, ktorý zaznel už aj vo videu a je od bývalé amerického prezidenta Abrahama Lincolna: Dajte mi 6 hodín na rúbanie stromov a ja strávim prvé 4 ostrením sekery. 🙂

Budeme radi, ak sa s nami podelíš o svoje skúsenosti.

V prvom rade je dobré si v rodine nastoliť podpornú atmosféru. Aby všetci vedeli, že sme v tom spolu, navzájom sa podporujeme a chápeme svoje potreby a až potom začnime nastavovať nejaké pravidlá spoločného fungovania. Rozdeľme si všetky povinnosti, ktoré každý z nás má a rozdeľme si objem práce na drobné, aby sme sa nezahltili. Pomôže nám v tom aj harmonogram, alebo režim. Rozdeľme si každý deň tak, aby sme si našli čas na deti, rodinu, na seba aj na partnerský život.
Zuzana Labašová je psychologička, študovala na Univerzite Komenského a City University of New York. Je mama dvoch detí a propagátorka prirodzenej starostlivosti o dieťa.
Prev
Next

Milí seniori

Aktivity od iniciatívy Seniori v pohybe o.z. vám určite spríjemnia deň!

Predošlé zadania a odpovede